ابزارآلات, ابزارآلات مکانیکی

معرفی انواع جک و تفاوت جک سوسماری و روغنی

جک سوسماری

ما در کمک مکانیک انواع ابزارهای مکانیکی را معرفی و بررسی میکنیم. در این مطلب به معرفی انواع جک میپردازیم.  

تاریخچه جک

با گذشت زمان و با توجه به نیازهای روزمره در صنعت، جک های هیدرولیک در فرم های متفاوتی از قبیل جک سوسماری، جک روغنی و جک گاراژی به بازار ارائه شد. پیدایش جک هیدرولیک را می توان به چندین سال پیش ارجاع داد. زمانی که ریچارد داگن مخترع جک های هیدرولیک یک مغازه اتومبیل دایر کرد. در سال ۱۸۵۱ او به خاطر ابداع جک هیدرولیک گواهی ثبت اختراع دریافت کرد. در سال ۱۸۵۵زمانی که اوجهت کار بر روی یک موتور بخار آن را به بالای سطح برد توجه رهگذران را به خود جلب کرد .

جک سوسماری و روغنی

معرفی انواع جک

تعریف جک و تفاوت جک سوسماری و روغنی

جک سوسماری برای بلند کردن ماشین و هر نوع وسیله نقلیه دیگر استفاده می شود. تفاوت جک سوسماری و جک روغنی در این است که که جک های روغنی توانایی بلند کردن یک طرف از خودرو را دارد در حالی که جک سوسماری می تواند کل خودرو را بلند کند.جک سوسماری عموما برای تعمیر خودرو و تعویض چرخ استفاده می شود.جک سوسماری هر نوع خودرویی را بلند می کند،حتی با اتصال یک زنجیر به آن می توان به عنوان وینچ یا بالابر استفاده کرد. اما این سوال پیش می آید که جک های خودرو نیز برای تعویض لاستیک وجود دارند. پس چرا بهتر است از جک سوسماری استفاده کنیم؟عملکرد جک ماشین محدود می باشد،این در حالی است که جک سوسماری قادر به تحمل وزن های سنگین و سنگین تر از قدرت تحمل جک های خودرو می باشد.در ضمن جک سوسماری می تواند در هر قسمتی از خودرو قرار بگیرد. جک سوسماری از بهترین جک ها برای خودروهای WD4 می باشد.جک های ماشین،خودرو را تا فاصله کمی از زمین بلند می کنند ،این درحالی است که جک سوسماری می تواند خودرو را تا فاصله ۱ متری نیز بلند کند.جک سوسماری غالبا در تعمیرگاه ها استفاده می شود.در تعمیرگاه ها از جک سوسماری علاوه بر تعمیر ماشین برای بیرون آوردن خودرو از چاله نیز استفاده می شود. جک سوسماری سیستم ایمنی دارد به این معنی که هر زمان جک در حداقل و حداکثر ارتفاع قرار بگیرد،کاربر در حالت ایمنی قرار دارد،و جک متوقف می شود.یا زمانی که باری بیش از ظرفیت جک به آن اعمال شود جک متوقف می شود.در هر حالتی اگر جک از حالت عادی خارج شود سیستم ایمنی عمل می کند و جک متوقف می شود. جک های سوسماری در ظرفیت های مختلف و ارتفاع گوناگون وجود دارد.یک جک سوسماری باید دسته با چرخش ۳۶۰ درجه داشته و بدنه کاملا فلزی داشته باشد تا استحکام و دوام بالا داشته باشد.بهتر است از رنگ کوره ای بر روی بدنه جک استفاده شده باشد تا از زنگ زدگی جلوگیری شود. اگر از جک سوسماری در زمین های شنی یا غیر آسفالت که نرم هستند استفاده می کنید بهتر است زیر جک از صفحه فلزی یا چوبی استفاده کنید که ضخامت این صفحه متناسب با نوع خودرو متغیر می باشد.بهتر است جک در وسط ماشین قرار گیرد و جک باید خودرو را به نحوی بالا ببرد تا فاصله لاستیک با زمین حداقل ۳۰ سانت گردد.  

قطعات تشکیل دهنده جک سوسماری

-محور -کاسه نمد -سیلندر هیدرولیک -استوانه سیلندر و کفی سیلندر -سوپاپ فشار -مجموعه سوپاپ های ورودی روغن ، سوپاپ فشار ، سوپاپ تخلیه -محور یا شفت -مجموعه چرخ ها جهت انتقال دستگاه -اهرم و دسته -پدال  

مزایای استفاده از جک سوسماری

سهولت انتقال به واسطه داشتن چرخ بلند کردن خودرو از قسمت دو چرخ که باید در وسط نقطه تعادل تنظیم گردد قرارگیری در قسمت های مختلف زیرین خودرو به واسطه داشتن طول بلند انجام کلیه امور مکانیکی و تعویض لاستیک و تعمیرات خودرو.    

آموزش کار با جک سوسماری

جک را زیر خودرو قسمت اتاق یا رکاب یا شاسی قرار داده و از مطمئن بودن محل بالابردن اطمینان حاصل می کنیم سپس با چرخش دسته ۳۶۰ درجه ای با پدال زدن یا بالا و پایین کردن دسته جک ، فشار روغن پیستون بالا رفته و خودرو را بالا میبرد پس از اتمام عملیات با چرخش دسته سوپاپ تخلیه باز شده و مسیر روغن باز و به استوانه ی سیلندر بر می گردد و خودرو پایین میآید .    

انواع جک سوسماری

جک سوسماری کورسی :

این نوع جک دارای طول کوتاه بوده و ارتفاع آن در حالت خوابیده روی محدوده ۷ سانتی متر می باشد و مناسب برای کار برای خودروهایی که اسپرت بوده و یا ارتفاع خودرو را پایین آورده اند می باشد و در ظرفیت های بین ۲ تا ۳ تن در بازار موجود می باشد .

جک سوسماری پایه بلند :

پر استفاده ترین جک در تعمیرگاه ها و اتوسرویس های تعویض روغنی و لاستیک فروشی ها می باشد و به واسطه داشتن طول بلند قابلیت بلند کردن دو چرخ را با تنظیم نقطه تعادل دارند ، این نوع جک ها درظرفیت های ۳ تا ۵ تن در بازار موجود می باشند .

جک سوسماری بادی :

از این جک ها برای بالابردن خودروهای سنگین استفاده می گردد و مکانیزم عملکرد آن مانند جک سوسماری بوده ولی با فشار باد روغن را انتقال داده و خودرو را بالا می برد و برای پایین آوردن شیر تخلیه باز شده و با فشار باد برگشت داده می گردد این نوع جک ها در ظرفیت های ۲۲ تن ، ۳۵ تن ، ۵۰ تن و در حالت های ۲ مرحله ای تلسکوپی مانند ۵۰/۲۵ تن و یا ۳ مرحله ای مانند ۱۵/۲۵/۵۰ تن در بازار موجود می باشند و دارای قدرت فوق العاده می باشند .  

قطعات تشکیل دهنده جک روغنی

-استوانه روغن -سیلندر -دسته -سوپاپ رفت -سوپاپ برگشت -خلاص کن  

مزایای استفاده از جک روغنی

-قیمت مناسب با توجه به ظرفیت بالابر آن -سهولت در جابجایی -کاربری آسان  

نحوه عملکرد جک روغنی

جک روغنی (هیدرولیک) وسیله ای است که در آن نیرو بر روغن موجود در یک استوانه کوچک وارد می شود ، این نیرو سبب می شود که روغن غیرقابل تراکم به استوانه بزرگتر منتقل شود ، روغن به پیستون استوانه فشار وارد می کند و باعث بلند شدن بار روی استوانه می شود .    

انواع جک روغنی

یک طرفه ساده : قطر پیستون و دسته آن برابر است و فقط یک ورودی برای ورود و خروج روغن دارد. یک طرفه ورودی و خروجی : دسته پیستون کمتر از قطر پیستون بوده و و دارای دو محفظه برای ورود و خروج روغن دارد. دو طرفه : قطر دسته پیستون کوچکتر از قطر پیستون بوده و ممکن است یک دسته پیستون یا دو دسته پیستون در دو طرف پیستون داشته باشد و دارای دو محفظه برای ورود و خروج روغن دارد. این نوع جک بصورت استوانهای بادی در ظرفیت های مختلف عرضه می گردد.

دیدگاهی در مورد “معرفی انواع جک و تفاوت جک سوسماری و روغنی

  1. ابراهیم گفت:

    بسیار عالی و کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *